Beheer opvangnetwerk - Rol LOI - Verlenging opvang LOI
Om de verspreiding van het coronavirus in te perken en geen populaties te mengen, werd het aantal transfers binnen het netwerk tijdelijk beperkt. Momenteel zijn alle types transfers binnen het opvangnetwerk in principe mogelijk. Of een transfer effectief kan, hangt af van de gezondheidssituatie in zowel de uitsturende als ontvangende opvangstructuur (met of zonder Covid-19) alsook van de beschikbare plaatsen (hoge bezettingsgraad). Semi-collectieve LOI (gemeenschappelijke delen = keuken/sanitair) worden daarbij beschouwd als een collectief opvangcentrum. Lees meer details in het vademecum.
De maatregelen die voor iedereen gelden, zijn uiteraard ook van toepassing op de LOI-bewoners. Essentieel is het informeren en sensibiliseren van de LOI-bewoners zodat zij de coronamaatregelen kennen en naleven. Eventuele problemen kunnen met de regiomedewerkers van Fedasil besproken worden. Hier vinden jullie communicatiemateriaal in verschillende talen. Zie ook het vademecum voor info over meertalig communicatiemateriaal.
De uitstroom uit de LOI verloopt mogelijks door de coronamaatregelen. Fedasil zal elke aanvraag tot uitstel van vertrek (gewoon of uitzonderlijk) analyseren op basis van de exacte situatie van de bewoner, desgevallend rekening houdend met de periode van inperkingsmaatregelen. De aanvraag moet voldoende onderbouwd zijn met uitleg over wat er wel of niet is bereikt en wat er nog moet gebeuren in het kader van de transitie. Het LOI moet ook meegeven of de persoon deel uitmaakt van een risicogroep van Covid, in quarantaine of isolatie is, in het ziekenhuis is opgenomen, enz… zodat Fedasil daar ook rekening mee kan houden.
In een aparte brief aan de LOI deelt Fedasil mee dat er momenteel voor Fedasil geen aanleiding is om het beleid rond transitie (2 maanden, maximaal 2 keer verlengbaar met telkens 1 maand) te wijzigen, maar dat Fedasil in uitzonderlijke gevallen en indien voldoende gemotiveerd, een 3de uitstel kan toestaan. Als Fedasil geen verlenging van de materiële opvang meer toestaat, moet de LOI-plaats geschorst worden. De bewoner heeft dan recht op maatschappelijke integratie (leefloon) als erkend vluchteling of subsidiair beschermde vreemdeling (mits de andere toekenningsvoorwaarden ook vervuld zijn).
Verzoekers IB die het opvangcentrum verlaten met maaltijdcheques
Om de bezettingsgraad in het opvangnetwerk naar beneden te halen, kunnen bewoners onder bepaalde voorwaarden het opvangcentrum verlaten met maaltijdcheques (per 2 weken 140 euro/volwassene of NBM en 60 euro/kind). De betaling stopt bij het einde van het recht op opvang of de re-integratie in het opvangnetwerk. Re-integratie kan enkel op het einde van een betalingsperiode. Er is geen garantie op een toewijzing aan het oorspronkelijk opvangcentrum. Als er iets misgaat, bijvoorbeeld een relatiebreuk of de familie kan de verzoeker IB niet meer opvangen, kan de bewoner die nog recht op opvang heeft wel terug naar een opvangcentrum gaan maar dat kan dus een ander centrum zijn dan dat van waaruit hij vertrokken is. De verzoeker IB (behalve de NBM die behouden hun toewijzing) krijgt een code 207 no show tijdens het verblijf buiten het opvangcentrum. Dat geldt zowel voor bewoners die nog willen vertrekken als voor bewoners die al vertrokken zijn (Lees meer in de Instructie van Fedasil). Zie ook de beslissing einde recht toekenning maaltijdcheques.
Zolang deze verzoekers IB nog een lopende asielprocedure (check code 206) en een (geldige) code 207 no show hebben, hebben zij geen recht op OCMW-hulpverlening (artikel 57ter OCMW-wet). Lees meer in de Fiche Maaltijdcheques van Fedasil. Als zij een positieve beslissing van het CGVS of de RVV krijgen, ontvangen zij meteen maaltijdcheques voor de gebruikelijke transitieperiode van 2 maanden (560 euro/volwassene en 240 euro/kind). De code 207 (al dan niet no show) is niet meer geldig vanaf de beslissing tot toekenning van het statuut internationale bescherming. Als erkend vluchteling of subsidiair beschermde vreemdeling hebben zij recht op maatschappelijke integratie (leefloon) indien ook de andere toekenningsvoorwaarden vervuld zijn. De maaltijdcheques zijn in dit geval geen vrijgesteld bestaansmiddel. (Opmerking: De maaltijdcheques toegekend aan een bewoner van een opvangcentrum die een positieve beslissing kreeg en die ervoor kiest om de transitie naar OCMW-hulp te doen met cheques i.p.v. via een LOI, zijn wel een vrijgesteld bestaansmiddel. Zie de Instructie Fedasil Transitie naar OCMW van 3 april 2020 (in werking 10/04/2020).) De regels voor het bepalen van de categorie en het aanrekenen van de bestaansmiddelen bij samenwoonst blijven van toepassing. De POD MI raadt aan om het element “de huishoudelijke aangelegenheden gemeenschappelijk regelen” tijdens deze crisisperiode soepel te analyseren alsook soepel om te gaan met de mogelijkheid om bij samenwoonst de bestaansmiddelen aan te rekenen. Zie ook punten 9.1, 9.2 en 9.3 van de FAQ van de POD MI.