Platformtechnologie en "on demand"-apps

Op platformen zoals Uber, AirBnb, Deliveroo, Blablacar... worden vraag en aanbod via de cloud bij elkaar gebracht.  Tussenpartijen verdwijnen en transacties tussen aanbieder en eindgebruiker komen razendsnel tot stand. Dit fenomeen wordt ook wel eens "platformeconomie" genoemd.

Al deze platformen werken met apps die dit faciliteren. We kunnen het principe gemakkelijk illustreren met Uber: waar je in Brussel vroeger een taxi opbelde of tegenhield langs de weg, kan je die nu bestellen via de app.

Het is de gebruiker die via de smartphone bepaalt welke dienst wanneer hij wil gebruiken. Dit heet men ook wel eens "on demand"-economie.

De platformen zijn te vergelijken met een geavanceerde digitale marktplaats. Er wordt gebruik gemaakt van algoritmes om de match tussen vraag en aanbod tot stand te brengen. De betaling gebeurt rechtstreeks aan de dienstaanbieder via de app. De gebruiker kan via de app de dienstverlener beoordelen en dus andere gebruikers helpen bij hun keuze. Het technologiebedrijf voorziet in principe enkel het digitaal platform en maakt de verschillende transacties mogelijk zonder hier in tussen te komen: Uberchauffeurs worden aangestuurd door het algoritme van het platform en gaan zo van opdracht naar opdracht. Zij leveren een dienst aan gebruikers tegen betaling.

Wat die verschillende platformen met elkaar gemeen hebben is dat ze er zijn gekomen om iets voor de gebruiker gemakkelijker te maken wat voorheen moeilijker verliep. De focus ligt op efficiĆ«nte dienstverlening op maat.  De slimme algoritmes zorgen ervoor dat het bestellingproces via de app vlot verloopt en dit kunnen consumenten wel smaken.

 Ook een lokaal bestuur kan de platformtechnologie gebruiken in zijn dienstverlening. Denk aan een mobility as a service- app waarmee gebruikers in contact worden gebracht met de beste vervoersoplossing voor hun traject.