politie.jpg
Provider image

Het project Second Wave richt zich op de verbetering van de relatie tussen jongeren en de ordediensten (politie). Het brengt beide (gepolariseerde) partijen samen in een workshopsetting, waar ze aan de hand van een op toneel gebaseerde benadering wederzijds vertrouwen en respect bewerkstelligen. Via rollenspellen tracht het project de deelnemers enkele sociale vaardigheden aan te leren met het oog op een wederzijdse duurzame relatie.

De groep bestaat idealiter uit max. 25 personen, samengesteld uit politieagenten en jongeren en wordt begeleid door ‘facilitators’. De jongeren komen één keer per maand samen met de facilitators om de volgende sessies te plannen en te praten over eventuele problemen die zich ondertussen voordeden. De facilitators moedigen hen aan om na te denken over de te bespreken thema’s en om activiteiten en spellen te plannen. De jongeren, facilitators en politieagenten ontmoeten elkaar eenmaal per maand tijdens de workshops. De politieagenten komen gewoonlijk in burger om mogelijke belemmeringen in hun interactie met de jongeren zo veel mogelijk weg te nemen. De facilitators zitten ook regelmatig samen met de politieagenten om hun deelname aan de workshops aan te moedigen. Naarmate een vertrouwensrelatie tot stand komt, stellen de deelnemers ook aanvullende activiteiten voor.

Tijdens de sessies gebruiken ze een op toneel gebaseerde benadering. De onafhankelijke facilitators hebben een stevige achtergrond in theater, begeleiden de workshops en gebruiken technieken als improvisatie, vertrouwen- en rollenspelen. Deze benadering slaagt erin een bepaalde sfeer te creëren waarin alle deelnemers het gevoel krijgen dat ze erbij horen en in contact staan met elkaar. De begeleiders slagen er in de barrières te doorbreken, zodat iedereen op een veilige maar niet-vrijblijvende manier zijn gevoelens en mening kan uiten over soms netelige kwesties. Kritiek en zorgen kunnen duidelijk worden benoemd, waarbij de ‘theatrale afstand’ voorkomt dat de deelnemers het gevoel krijgen persoonlijk aangevallen te worden. Wanneer acteurs in een toneelstuk spelen, beelden ze een personage uit in plaats van persoonlijke wraakzucht te voelen.

Het gebruik van toneel helpt de deelnemers op een natuurlijke en vermakelijke manier persoonlijke en sociale vaardigheden aan te leren, zoals:

  • - samenwerken;
  • - creëren van een veilige omgeving voor elkaar;
  • - stimuleren van anderen;
  • - initiatief nemen;
  • - ideeën presenteren;
  • - werken aan zelfvertrouwen.

Door belemmeringen weg te nemen, die de deelnemers verhinderen zichzelf uit te drukken in hun levens en interacties, brengt de benadering een verband tot stand dat zich situeert tussen samenwerking in een toneelomgeving en samenwerking in het dagelijks leven. Om een betere verstandhouding te bekomen en het beslechten van stereotypen te realiseren, structureren de facilitators het workshopprogramma in toenemende mate. Ze starten met ontmoetingen met de beide groepen waarbij afspraken worden gemaakt, concepten worden besproken en een ‘veilige’ leefomgeving wordt gecreëerd.

Daarvoor gebruiken ze spellen die plezier en teambuilding stimuleren. Nadien kunnen facilitators en deelnemers bijzondere twistpunten te berde brengen en diepgaand bespreken alsook meningsverschillen behandelen.

Ze zorgen ervoor dat de sfeer constructief blijft en dat alle deelnemers zich bij het uitwisselen van de ideeën gerespecteerd voelen.

Voor meer informatie kan je terecht bij hylke.schaepherders@vilvoorde.be