Auteur:

Gepubliceerd op: 31-08-2023

Morgen start het nieuwe schooljaar en lokale besturen hebben de veiligheid van onze kinderen hoog op de agenda staan. Van uitgebreide Zone 30-gebieden en fietsstraten tot op maat gemaakte schoolstraten en speciale verkeersregelingen: er wordt op diverse fronten gewerkt om het schoolverkeer veiliger te maken.
 

Van Zone 30 tot fietsstraten: een alomvattend veiligheidsbeleid

Zone 30-gebieden die verder reiken dan alleen de schoolomgeving zorgen voor een veiliger woonschoolverkeer. Aandacht voor fietsinfrastructuur, zoals specifieke fietsstraten en verbeterde fietspaden, maakt het fietsverkeer veiliger. Daarnaast dragen circulatieplannen bij aan een vlottere en veiligere doorstroming van het verkeer rondom scholen.

Een ander cruciaal element in deze allesomvattende veiligheidsstrategie is het Charter Werftransport, dat zwaar verkeer uit de schoolomgeving weert. 106 gemeenten ondertekenden het charter inmiddels.

 

Lokaal maatwerk voor schoolomgevingen en -routes

Naast deze brede aanpak is er ook ruimte voor lokaal maatwerk. Zo heeft elke school in Zwijndrecht bijvoorbeeld een eigen schoolstraat, waardoor er geen autoverkeer is in de directe schoolomgeving. In Deinze daarnetgen loopt een schoolstraat door het stadscentrum, een maatregel die zeer effectief is gebleken. Voor meer informatie over schoolstraten kun je terecht op de website 'Paraat voor de Schoolstraat'.

Kleine infrastructurele aanpassingen, zoals markeringen, drempels en paaltjes, en sensibiliserende signalisatie zoals Octopus, dragen eveneens bij aan een veiligere schoolomgeving. Gemeenten kunnen voor deze specifieke maatregelen subsidies ontvangen.

 

Octopusplan: Minder Auto’s, Meer Veiligheid

Het Octopusplan, een initiatief van de Voetgangersbeweging VZW, focust op zowel duurzaam woon-schoolverkeer als op het creëren van kindvriendelijke schoolomgevingen en -routes. Het plan biedt meer dan alleen het bekende straatmeubilair; het heeft een uitgebreid scala aan mogelijkheden voor scholen en gemeenten.

Hoewel de aanleg van nieuwe schoolstraten een optie is, wordt er soms ook gekozen voor het plaatsen van enkel palen. Ondanks dat deze laatste aanpak minder effectief kan zijn, blijft het hoofddoel ongewijzigd: het terugdringen van autoverkeer nabij scholen om de veiligheid van kinderen te waarborgen.
 

Erwin Debruyne